COVID-19, în Uniunea Europeană. Adaptarea locurilor de muncă, protejarea lucrătorilor

În urma pandemiei de COVID-19, majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene (UE) au instituit o serie de măsuri de combatere a răspândirii bolii, inclusiv măsuri care au afectat locurile de muncă. Domeniul muncii este sever afectat de această criză și, prin urmare, toate secțiunile societății – inclusiv întreprinderile, angajatorii și partenerii sociali – trebuie să contribuie la protejarea lucrătorilor, a familiilor acestora și a societății în ansamblu.

Criza COVID-19 exercită presiune pe angajatori și lucrători, aceștia fiind nevoiți fie să pună în aplicare noi proceduri și practici într-o perioadă foarte scurtă, fie să-și suspende munca și activitățile profesionale. Măsurile de securitate și sănătate în muncă oferă sprijin practic pentru reîntoarcerea la lucru, măsurile de prevenție corespunzătoare vor contribui la reîntoarcerea la locul de muncă în condiții sigure și sănătoase ulterior relaxării măsurilor de distanțare socială, contribuind totodată la împiedicarea transmiterii bolii COVID-19.

Ghidul elaborat de Agenția Europeană pentru Sănătate și Securitate în Muncă nu este un act cu caracter normativ, obligatoriu, fiind elaborat pentru a ajuta angajatorii și lucrătorii să își păstreze sănătatea și siguranța într-un mediu de lucru care s-a schimbat semnificativ ca urmare a pandemiei de COVID-19.

La fel ca în condiții normale de lucru, identificarea și evaluarea riscurilor atât în mediile de lucru fizice, cât și în cele psihosociale reprezintă punctul de plecare pentru gestionarea securității și sănătății în muncă (SSM) în contextul măsurilor de combatere a COVID-19. După actualizarea evaluării riscurilor, următorul pas este acela de a realiza un plan de acțiune care să cuprindă măsuri corespunzătoare:

Reducerea la minimum a expunerii la COVID-19, prin reluarea treptată, în etape a lucrului, reducerea contactului fizic dintre lucrători, iar acolo unde este posibil lucrătorii vulnerabili (cei în vârstă și/sau cei cu afecțiuni cronice) să lucreze de acasă (este posibil să trebuiască să lucreze de acasă și lucrătorii ai căror membri de familie apropiați sunt expuși unui risc ridicat de infectare), plasarea unor bariere impermeabile între lucrători, mai ales dacă nu se poate păstra o distanță de doi metri între ei, eliminarea sau, dacă nu este posibil, limitarea interacțiunii fizice cu clienți, măsuri pentru evitarea aglomerației în spațiile de lucru și auxiliare (cantine, grupuri sanitare,etc.), asigurarea curățeniei și materialelor igienico-sanitare (apă și săpun, dezinfectanți), furnizarea tuturor echipamentelor individuale de protecție și instruirea lucrătorilor cu privire la utilizarea corectă a acestora, etc.

Reluarea activității după o perioadă de pauză. Dacă locul de muncă a fost închis o perioadă din motive legate de COVID-19, planul de reluare a activității va avea în vedere noile condiții de securitate și sănătate în muncă, adaptarea configurației locurilor de muncă și organizării activității, instruirea lucrătorilor cu privire la schimbări și noile proceduri, acordarea unei atenții deosebite lucrătorilor expuși unui risc crescut, instituirea unui sistem de sprijin pentru cei vulnerabili și cei care pot suferi de anxietate sau stress.

Gestionarea ratei mari de absenteism. În funcție de ratele de infectare caracteristice zonei în care vă aflați și de protocoalele în vigoare, este posibil ca mulți dintre lucrătorii dvs. să lipsească din cauza COVID-19 (fiind în izolare la domiciliu, în carantină sau, în cazul celor care au suferit o formă de boală mai gravă fiind necesară o perioadă mai lungă de recuperare). Absența, chiar și temporară, a unui număr semnificativ de lucrători poate duce la presiuni asupra activităților în derulare. Deși lucrătorii disponibili ar trebui să manifeste flexibilitate, este important ca aceștia să nu fie puși într-o situație care le periclitează sănătatea sau siguranța.

Gestionarea lucrătorilor care își desfășoară activitatea de acasă. Ca parte a măsurilor de distanțare fizică adoptate în majoritatea statelor membre, lucrătorii sunt încurajați sau obligați să lucreze de acasă dacă natura muncii le permite. Majoritatea lucrătorilor experimentează pentru prima oară „munca la distanță” și este posibil ca mediul lor de lucru să fie deficitar din multe puncte de vedere, comparativ cu cel de la locul de muncă. Măsura în care mediul de acasă poate fi adaptat variază în funcție de situația lucrătorilor și de timpul și resursele disponibile pentru adaptări.
Implicarea lucrătorilor

Participarea lucrătorilor și a reprezentanților lor la gestionarea SSM reprezintă în același timp cheia succesului și o obligație legală. Acest lucru este valabil și în cazul măsurilor adoptate la locul de muncă în contextul COVID-19, o perioadă în care evenimentele se precipită, existând un nivel ridicat de incertitudine și de anxietate în rândul lucrătorilor și al populației în general.

Conform O.M.S., cele mai frecvente simptome ale COVID-19 sunt febra, oboseala și tusea uscată. Unele persoane se infectează, dar nu manifestă niciun simptom și nu se simt rău. Majoritatea oamenilor (aproximativ 80 %) se însănătoșesc după această boală fără a avea nevoie de tratament special. Aproximativ una din șase persoane care se îmbolnăvește de COVID-19 dezvoltă simptome grave și dificultăți de respirație. Persoanele în vârstă și cele cu probleme medicale preexistente, cum ar fi tensiune arterială mare, probleme cardiace sau diabet, sunt mai predispuse să manifeste o formă gravă a bolii. Este posibil ca persoanele care fac o formă gravă a bolii să necesite o atenție deosebită chiar și după ce au fost declarate apte pentru muncă. Există unele indicii care arată că pacienții cu Coronavirus pot să sufere de capacitate pulmonară redusă în urma îmbolnăvirii, de aceea poate fi necesar ca lucrătorii aflați în această situație să necesite o adaptare a activității profesionale și timp liber pentru a urma fizioterapie.

Întocmirea unor planuri de urgență pentru gestionarea crizelor sau actualizarea celor existente este important și pentru a fi pregătiți pentru eventuale evenimente de încetare și reluare a activității profesionale în viitor. Chiar și întreprinderile mici pot întocmi o listă de verificare, care le va ajuta să se pregătească în cazul în care vor mai apărea astfel de evenimente în viitor.

Volumul de informații referitoare la COVID-19 poate fi copleșitor și poate fi dificil să se facă distincție între informațiile fiabile și precise și cele vagi și înșelătoare. Trebuie verificată întotdeauna dacă sursa inițială a informațiilor este un furnizor calificat și cu experiență. Printre sursele oficiale de informare cu privire la COVID-19 se numără:

Organizația Mondială a Sănătății
Centrul European de Prevenire și Control al Bolilor
Comisia Europeană
Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă

Persoanele cu locuri de muncă prin care intră în contact fizic cu un număr mare de alte persoane sunt expuse în cea mai mare măsură riscului de a contracta COVID-19. Pe lângă lucrătorii din domeniul sănătății și cei care asigură îngrijire la domiciliu sau în centre instituționale, reprezintă lucrători esențiali expuși unui risc crescut și lucrătorii din domeniul aprovizionării cu alimente și al comerțului cu amănuntul, cei din serviciile de salubritate, cei din sectorul utilităților, polițiștii și agenții de securitate, precum și lucrătorii din domeniul transportului public, de exemplu.

La fel cum unele țări au restricționat activitățile profesionale cu prioritate în anumite sectoare, de regulă primele activități suspendate au fost cele din instituțiile de învățământ, cele de recreere și de divertisment, iar ultimele au fost activitățile din industrie și construcții. Reîntoarcerea la lucru în urma relaxării măsurilor va urma același curs, însă în ordine inversă. Cu privire la COVID-19 există în mai multe țări recomandări specifice fiecărui sector. Ghidul prezintă ilustrativ în anexă o selecție a ”recomandărilor specifice” unor sectoare (Construcții, Comerț, Agricultură și Industrie Alimentară, Industrie , Servicii, Turism, Educație).

Share This Post

Google1DeliciousDiggGoogleStumbleuponRedditTechnoratiYahooBloggerMyspaceRSS
Posted by on mai 5, 2020. Filed under Uncategorized. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.