Ziua lui Darwin, sărbătorită pentru a șasea oară la Satu Mare

Pentru a șasea oară, la Muzeul Județean de Istorie din Satu Mare a fost sărbătorită Ziua lui Darwin, marele naturalist, geolog și biolog englez despre care se spune că a fost ”omul care a schimbat lumea”. Charles Darwin s-a născut în urmă cu 206 ani la Shrewsbury, Shropshire (Anglia). După studii neterminate de medicină și după ce a urmat și teologia, s-a dedicat geologiei și în general științelor naturii.

DSC_0180A devenit asistentul botanistului John Stevens Henslow care l-a recomandat ca naturalist, cu aptitudini excepționale, conducătorului expediției ce se pregătea a se efectua la bordul vasului Beagle. Expediția a durat cinci ani, timp în care Darwin a efectuat numeroase cercetări care i-au slujit la elaborarea teoriei evoluționiste. Itinerarul expediției a cuprins, coastele de est și de vest ale Americii de Sud, o serie de arhipelaguri din Oceanul Pacific, Noua Zeelandă, Australia, țărmurile Africii și revenirea în Europa. În cele 57 de luni ale expediției Darwin a adunat un bogat material geologic, zoologic, botanic și etnografic. A studiat flora și fauna locurilor vizitate iar în 1859 a publicat cartea lui de căpătâi, ”Originea speciilor”. A publicat apoi ”Originea omului și selecția sexuală” (1871); ”Plante insectivore” (1875); ”Încrucișarea la plante” (1880) și altele.

DSC_0173

DSC_0171Deși contestat vehement la vremea respectivă de unele cercuri politice și clericale îndeosebi, teoria lui evoluționistă s-a impus în timp. Charles Darwin este astăzi în topul celor 100 de mari britanici. Încă în timpul vieții sale, numeroase specii de animale și locuri geografice îi poartă numele. Biserica i-a cerut scuze în mod public în anul 2009, cu ocazia celei de a 200-a aniversări a nașterii sale.

DSC_0177

DSC_0178Cu ocazia zilei lui Darwin, la Muzeul Județean de Istorie Satu Mare a avut loc prezentarea unor materiale interesante despre realizările științei actuale, la inițiativa Asociației E-Consult Satu Mare în colaborare cu instituția gazdă. În holul muzeului a fost deschisă o expoziție de materiale grafice privind ”Descendența speciei umane ilustrată prin portrete și fosile”.

DSC_0175În sala de ședințe a muzeului, Márton Attila de la Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj a expus prelegerea ”Greșeli de planificare – de ce nu suntem perfecți?”, dr. Sas-Kovács István de la Universitatea din Oradea a vorbit despre ”Iarna ca vara (acomodarea faunei la habitatele termale)”, iar Astalos Ciprian de la Muzeul Județean de Istorie a răspuns pe larg la întrebarea ”Cine a fost omul de Neanderthal?”. Expunerile lor au fost însoțite de proiecții interesante care au fost urmărite de un public numeros, printre care și numeroși elevi de la Colegiul Național „Mihai Eminescu”.

DSC_0174De la ora 13.00, în aceeași sală au avut loc expuneri în limba maghiară susținute de dr. Rózsa Lajos, universitar din Budapesta, iar de la Universitatea ”Babeș-Bolyai” din Cluj au susținut comunicări dr. Silye Lóránd și Márton Attila. Au fost distribuite și pliante care sintetizează evoluția omului de la Ardipithecus ramidus, Australopithecus afarensis și până la Homo Neanderthalienii respectiv Homo sapiens Cro-Magnon. Ultimii sunt cei mai asemănători cu oamenii actuali, având o viață spirituală, tehnologii avansate pentru vremea respectivă și, se pare, un limbaj complex.

Prof. Carol C. Koka