Ocupația de pantofar presupune îndemânare și respect față de client

Pe Strada Alexandru Ioan Cuza, la numărul 4 se află, potrivit sătmărenilor care-i trec pragul, unul dintre cele mai bune ateliere de reparații de pantofi din oraș, deținut de soții Florica și Cornel Cioară. Doamna Florica ne-a dezvăluit din secretele, frumusețea, satisfacția dar și neajunsurile ocupației de pantofar.

Interlocutoarea noastră a urmat cursurile Colegiului Național Doamna Stanca (fostul Liceu Teoretic), la profilul de industrie ușoară și un curs de contabilitate. Este mândră de cele două fiice ale sale, una contabilă iar cealaltă cadru didactic.

Muncitori, harnici, îndemânatici și dornici de a-și câștiga existența de zi cu zi într-un mod care să le fie util semenilor, soții Cioară lucrează în domeniul industriei ușoare de peste 20 de ani. Doamna Florica și-a început munca în croitorie, apoi și-a urmat soțul odată ce acesta și-a deschis acum 21 de ani primul atelier de reparații de încălțăminte.”Lucrăm în acest domeniu din 1984, iar în 1992 ne-am privatizat. 1992 a fost anul când soțul meu și-a deschis primul atelier. Pe atunci nu ne-a fost foarte greu, se putea trăi din asta, mai ales că atunci veneau mult mai mulți clienți la atelierele de reparații”, povestește doamna Florica. Activând în acest domeniu de atâția ani, ea a putut constata că, în ciuda faptului că munca ei este foarte necesară oamenilor, nu mai este atât de rentabilă ca pe vremuri. „Azi, în mare parte oamenii nu-și mai permit pantofi scumpi, de calitate. E drept că acum 20-30 de ani marfa era de o calitate mai bună decât cea de azi, merita reparată și era durabilă. Acum, decât să dai 30-40 de lei pe o pereche de pantofi de calitate slabă, dintre care unii nici nu se pot repara, mai bine aduci la reparat ceea ce ai”, mai spune ea.

Perioadele din an când soții Cioară alături de angajatul lor au mai mult de lucru, sunt înainte de sărbătorile importante și la schimbările de sezon, primăvara respectiv toamna. Clienții lor sunt din toate categoriile sociale și întotdeauna pleacă mulțumiți de serviciile oferite, unii chiar sunt clienți permanenți. Ea spune că în medie zilnic au între 15 și 20 de clienți. Există și o explicație. De șase luni, de când atelierul funcționează în actuala incintă, s-a mai redus numărul clienților, întrucât aceștia nu le cunosc noua adresă. Înainte aveau și 50 de reparații pe zi.

Un regret al interlocutoarei noastre este acela că ocupația de pantofar nu este căutată în zilele noastre, mai ales de către tineri. Ocupația de pantofar reprezintă un alt mod de a le fi util oamenilor și de a-i ajuta, întrucât tot timpul va fi nevoie de pantofari. Acest lucru îi aduce satisfacție doamnei Florica, chiar dacă „tinerii nu se mai orientează spre așa ceva. Pe vremuri se făceau cursuri speciale pentru pantofari la fostul Liceu Economic, Acum nu se mai organizează nicăieri astfel de cursuri. Meseria de pantofar presupune în primul rând îndemânare și respect față de clienți”. AJOFM Satu Mare ar iniția cursuri de calificare în domeniu, dacă s-ar forma grupe de cel puțin 20 de persoane. Se pare că acest demers al AJOFM nu se poate realiza din lipsă de doritori. 

Ca un fapt inedit, soții Cioară au reparat și au confecționat la comandă ani de zile încălțăminte pentru actorii de la Teatrul de Nord. Au și contracte încheiate cu mai multe magazine din oraș, pentru efectuarea reparațiilor în garanție.

Iată prețurile practicate: schimbat capace tocuri – 8-10 lei (femei), 12 lei (bărbați), pingelit și fețe tocuri – 24 lei (femei), 28 lei (bărbați), înlocuit tocuri – 35 lei (femei), 30 lei (bărbați), montat fermoare – 12-15 lei, petice din piele – 8 lei, lipit talpă – 15 lei (total), 8 lei (parțial), întins – 5 lei, strâmtat carâmb cizmă – 25 lei, schimbat căptușeală branț – 10 lei, reparații poșete (fermoare, barete, accesorii) – 10-15 lei.

Atelierul este deschis zilnic între orele 7.30 și 16.30, iar sâmbăta și duminica este închis.

Galerie foto: 

DSC_0025

Atelierul se află pe Str. Alexandru Ioan Cuza, la nr. 4

DSC_0028

DSC_0005

DSC_0006

DSC_0009

DSC_0017

DSC_0015

DSC_0012

DSC_0013

 

Share This Post

Google1DeliciousDiggGoogleStumbleuponRedditTechnoratiYahooBloggerMyspaceRSS
Posted by on martie 14, 2013. Filed under Afaceri. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

One Response to Ocupația de pantofar presupune îndemânare și respect față de client

  1. sunt mandra ca sunt parintii mei pentru  indemanarea ,respectul si corectitudinea de care dau dovada la servici dar si in familie .

     

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *