Cometele stau la originea epidemiilor?

În timpul Primului Război Mondial s-a răspândit cea mai temută epidemie cunoscută vreodată, gripa spaniolă, care a secerat viața a peste 100 de milioane de oameni. Cenzura din țările beligerante a împiedicat răspândirea informațiilor referitoare la epidemie. Presa din Spania, care era un stat neutru, a dat primele informații despre epidemie. De aici s-a încetățenit denumirea de gripă spaniolă. Gripa a făcut ravagii în rândul soldaților din tranșee. Cei îmbolnăviți aveau temperatură ridicată, slăbeau inexplicabil, iar după câteva zile, scuipau sânge și decedau.

Răspândirea gripei era favorizată de condițiile mizerabile din tranșee: subalimentația, lipsa igienei. Erau atinși bărbații tineri, mai mult decât copii și bătrânii. Gripa spaniolă s-a răspândit extraordinar de repede. În satele din Alaska, decesul în rândul eschimoșilor era de 90% din populație. În SUA primul caz de gripă spaniolă s-a înregistrat în septembrie 1918. După trei luni s-au înregistrat peste o jumătate de milion de decese. A murit de gripă prima soție a lui Pablo Picasso, șeful de stat sovietic Sverdlov, Carol al IV-lea, ultimul împărat habsburg. În mod miraculos, epidemia s-a stins tot atât de rapid precum a început, în primăvara lui 1919.

În vremurile acelea, tehnologia existentă nu a permis identificarea agentului care a provocat epidemia. Abia în 1995, în baza cercetărilor efectuate asupra decedaților din mormintele eschimoșilor, s-a stabilit că virusul s-ar fi dezvoltat în organismul unor păsări, iar în urma unor mutații s-a extins și la oameni. S-a observat că gripa aviară își are origine în Tibet, în apropierea lanțului munților Himalaya. De pe versantul munților s-a răspândit până în Hong Kong, iar de pe aeroportul de aici în întreaga lume. Se presupune că la peste 8.000 de metri, unde zboară unele păsări migratoare, acestea întâlnesc un virus care nu poate proveni, la această înălțime, decât din Cosmos. Se știe că masa Pământului sporește anual cu 10.000 de tone de particule cosmice. Cometele sunt alcătuite din gheață, în interiorul acestora s-ar afla viruși și bacterii. Păsările vin în contact la mari înălțimi, odată cu praful cosmic și le răspândesc apoi la păsările domestice.

Profesorul Sir Francis Crick (1916-2004) și James Watson (care a primit Premiul Nobel pentru Fiziologie sau Medicină în 1962), au demonstrat că primii germeni ai vieții pe pământ au sosit tot din Cosmos, în urmă cu 3,8 miliarde de ani, o dată cu meteoriții sau alte corpuri cerești. Atunci condițiile de pe Terra erau asemănătoare cu cele care există pe Venus acum. Treptat, pe Terra s-a instituit și circulația apei în natură. Potrivit lui Francis Crick, epidemiile de gripă care se repetă an de an, mai ales la sfârșitul iernii, sunt aduse de grupul de meteoriți Perseida, care mai ales în luna august provoacă cunoscutul fenomen al ploii stelelor. Acest grup de meteoriți a fost descoperit în secolul al XIX-lea de astronomul italian Giovani Schiaparelli. El a observat disiparea acestora sub influența gravitației Terrei. Sir Francis Crick a precizat că acești meteoriți sunt purtătorii virușilor care provoacă gripa, după ce ating suprafața Terrei.

Încă din antichitate cometele erau socotite prevestitoare ale unor catastrofe. În anul 1456 Mahomed al II-lea a asediat Belgradul apărat de către Iancu de Hunedoara. Creștinii au primit ajutor de la armata cruciată în frunte cu călugărul Ioan de Capistrano (1386-1456). Acțiunile energice ale creștinilor, spargerea încercuirii și capturarea tunurilor vrăjmașe de către Iancu de Hunedoara aduce victoria. În tabără otomană izbucnește ciuma, pusă în legătură cu cometa Halley, care a apărut atunci pe cerul Europei. A urmat o retragere dezastruoasă a turcilor. Ciuma a ajuns și în tabăra creștină, căzându-i victimă și Iancu de Hunedoara. Se crede că papa Calixt al III-lea (1455-1458), a ordonat trasul clopotelor în fiecare biserică la amiază în fiecare zi pentru a saluta victoria creștină de la Belgrad. Adevărul este că papa a dat enciclica cu trasul clopotelor la 29 iunie, cu trei săptămâni înaintea victoriei de la Belgrad. Adevărul este că papa, prin trasul clopotelor, voia să alunge cometa Halley care apăruse pe cerul Europei. Cometa Halley apare la un interval de 76 de ani. În secolul XX a apărut de două ori, în anul 1910 și 1986. Ciuma din 1456 s-a datorat prafului cosmic adus de cometă.

Cometele și meteoriții pot fi purtători ai germenilor unor mari epidemii. Știm că între anii 1347-1349, populația Europei occidentale a fost înjumătățită de epidemia de ciumă, cu toate că atunci cometa Halley nu era vizibilă. Ea ne-a vizitat în 1302 și în 1378-1379. În 1379, astronomul bizantin Nichifor Gregoraș (1295-1360), ne lasă o informație scrisă în acest sens. În 1306, pictorul Giotto di Bondone (1267-1337) realizează un tablou în care apare cometa. Mai târziu, în 1680, Edmund Halley (1656-1742), o recunoaște, fiind aceeași cometă care și-a făcut apariția și în 1606, primind numele astronomului. Isaac Newton a reușit să calculeze traiectoria cometei pe baza căreia Halley a prezis apariția ei în 1758. Epidemia de ciumă din secolul al XIV-lea a făcut ca moștenirile celor care au murit să se acumuleze în mâinile supraviețuitorilor. Aceste sume au stat la baza dezvoltării capitaliste. Fără epidemie, relațiile capitaliste au fi întârziat în Europa cel puțin cu două secole.

Prof. Carol C.Koka

Bibliografie:

1.Gazdag, László, Járványok a világürböl, Hihetetlen magazin, nr.9(179), septembrie, 2016,p.29-33

2.Fefea, Georgiana, Top 10. Cele mai ne mai necruțătoare epidemii care au devastat omenirea, (www.descopera.ro).

3.Dumitrescu, Ionel-Claudiu, Gripa spaniolă-asasinul ascuns din 1918, https://www.Historia.ro