Ponta umblă la Codul Fiscal: nu pentru simplificarea fiscalității, ci pentru a majora taxele și baza de impozitare

Pe site-ul MFP a apărut recent Proiectul de Ordonanţă pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale. O a doua noutate este Proiectul de Ordonanţă privind instituirea taxei asupra veniturilor suplimentare obţinute ca urmare a dereglementării preţurilor din sectorul gazelor naturale. Despre ce e vorba?

gaze

Modificările propuse Codului Fiscal la început de an, după lungile tergiversări asupra construcției bugetare pentru 2013, ascund lipsa de soluții privind creșterea economică. Singura soluție la care recurge Guvernul de stânga a lui Ponta ține de majorările de taxe pentru a aduce bani la buget, în spatele reformării Codului Fiscal. Din păcate, nu este deloc mai bine pentru români. Agricultorii vor scoate mai mulți bani din buzunare. Microîntreprinderilor li se îngrădesc opțiunile. Berea și țigările se scumpesc. Multe alte taxe și impozite sunt aplicate veniturilor românilor.

Principalul sector afectat de extinderea plicării taxelor și impozitelor – agricultura

Veniturile din silvicultură şi piscicultură, considerate până acum neimpozabile, vor fi supuse cotei unice de 16%. Este revizuit sistemul de impozitare a activităților agricole. Astfel, în sfera veniturilor impozabile vor intra și cele provenind din creșterea și exploatarea animalelor și din valorificarea produselor de origine animală. Venitul net anual pentru veniturile din activităţi agricole va fi determinat numai pe baza normelor anuale de venit; nu mai este posibilă stabilirea acestuia în sistem real decât pentru veniturile din silvicultură şi piscicultură. De asemenea, va avea loc o unificare a cotei de impozit de 16% pentru toate veniturile din activităţi agricole.

Totodată, se lărgește și sfera veniturilor asupra cărora se datorează contribuţie de asigurări sociale de sănătate. Vor fi supuse CASS veniturile realizate de persoanele fizice din cultura plantelor, de pe suprafeţele de teren situate peste limita care asigură necesităţile de trai ale unei familii, cele provenind din silvicultură, piscicultură și din creşterea şi valorificarea animalelor şi a produselor de origine animală.

Microîntreprinderile nu mai pot alege între plata impozitului pe venit sau pe profit

Plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor devine obligatorie. Sistemul de până acum prevedea posibilitatea unei microîntreprinderi de a opta între plata impozitului pe venit sau a impozitului pe profit. Mai mult, dacă în categoria microîntreprinderilor, pe lângă alte criterii, intrau firmele ale căror venituri nu depăşeau echivalentul în lei a 100.000 euro, de-acum limita veniturilor obţinute pentru care se intră în sistemul microîntreprinderilor este de 65.000 euro. De asemenea, microîntreprinderile nou-înfiinţate sunt obligate să plătească impozit pe veniturile microîntreprinderilor începând cu primul an fiscal.

Cresc accizele la bere

Se aplică o acciză suplimentară de 10 euro/hl de produs la berea din amestecul cu băuturi nealcoolice, la care ponderea gradelor Plato este mai mică de 30%. Se aplică o acciză suplimentară de 25 euro/hl de produs pentru băuturile fermentate, altele decât bere şi vinuri, la care ponderea de alcool absolut (100%) provenită din fermentarea exclusivă a fructelor, sucurilor de fructe şi sucurilor concentrate de fructe este mai mică de 50%. Nivelului accizelor pentru bere crește de la 0,748 euro/hl/grad Plato la 0,8228 euro/hl/grad Plato. Nivelul accizelor pentru berea realizată de micii producători creşte de la 0,43 euro/hl/grad Plato la 0,473 euro/hl/grad Plato.

Vom avea accize majorate și la țigarete începând cu 1 iulie. Se aplică o amendă contravenţională cuprinsă între 20.000 lei şi 100.000 lei în cazul utilizării alcoolului etilic, scutit de la plata accizelor, pentru obţinerea băuturilor alcoolice.

Mai greu de redus impozitele și taxele la nivel local

Dacă autorităţile administraţiei publice locale aveau autoritatea de a adopta hotărâri privind reducerea nivelurilor valorilor impozabile, impozitelor şi taxelor locale, pentru a putea face aceasta de-acum încolo, condițiile se înăspresc. Autoritățile publice locale au de îndeplinit două condiții: să se asigure că nu înregistrează arierate la sfârșitul anului 2012, iar reducerile de impozite pe care le au în vedere nu vor afecta veniturile proprii ale bugetelor locale.

Se extinde aplicarea impozitului pe venit și a CAS-ului

Este extinsă aplicarea impozitului pe venit asupra sumelor de bani primite de toți angajaţii pe perioada delegării şi detaşării în altă locație din ţară sau din străinătate, în interes de serviciu, pentru partea care depăşeşte de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotărâre de guvern. Până acum impozitul era aplicat doar angajaților din instituțiile publice. De asemenea, toate aceste indemnizații vor fi incluse în baza de calcul a contribuţiilor sociale. Până acum erau incluse doar cele acordate angajaților din instituțiile publice.

Categoria veniturilor din salarii va include orice sume stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile. Tratamentul fiscal va fi aplicat și asupra veniturilor din dividende şi celor considerate dividende reprezentând sume plătite de o persoană juridică pentru bunurile sau serviciile furnizate în favoarea unui participant la persoana juridică, dacă plata este făcută de către persoana juridică în folosul personal al acestuia.

Se intoduce o cotă majorată de impozit, respectiv de 50% pentru veniturile din prestarea de servicii în România sau în afara României, dividende, dobanzi, comisioane, redevenţe şi din exercitarea unei profesii libere plătite într-un stat cu care România nu are încheiat un instrument juridic în baza căruia să se realizeze schimbul de informaţii. În prezent veniturile din prestarea de servicii de management sau de consultanţă din orice domeniu şi veniturile din servicii prestate în România plătite persoanelor fizice şi juridice care nu fac dovada rezidenţei într-un stat cu care România are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri sau sunt rezidenţi ai unor state cu care România nu are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri sunt impozitate cu o cotă de 16%.

Modificări referitoare la TVA

În baza de impozitare a TVA pentru bunurile importate vor fi incluse nu numai cheltuielile până la primul loc de destinație, ci și cele care decurg din transportul către alt loc de destinaţie din UE.

Taxe suplimentare pentru extracția, exploatarea și comercializarea resurselor naturale

Al doilea proiect de ordonanță de urgență se referă la introducerea unei taxe speciale de 0,5% din veniturile obținute de operatorii economici care desfășoară activităţi de extracţie/exploatare şi comercializare a resurselor naturale, altele decât gazele naturale, care sunt luate în considerare la stabilirea cifrei de afaceri potrivit reglementărilor contabile aplicabile. Activitățile vizate de această taxă sunt exploatarea forestieră, extracţia cărbunelui superior și a celui inferior, extracţia petrolului brut, extracţia minereurilor feroase, a minereurilor de uraniu şi toriu și a altor minereuri metalifere neferoase şi alte activităţi extractive. Taxele speciale sunt deductibile și se vor plăti lunar până în ziua de 25 a lunii următoare celei pentru care se calculează taxa. Taxa va intra în vigoare de la 1 februarie 2013, iar administrarea acesteia va fi făcută de ANAF.

Sursa: deputat Andreea Paul

Share This Post

Google1DeliciousDiggGoogleStumbleuponRedditTechnoratiYahooBloggerMyspaceRSS
Posted by on ianuarie 23, 2013. Filed under Politică, Social. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *