Nicolaus Copernic (1473-1543), autorul teoriei heliocentrice a Sistemului Solar

Nicolaus Copernic a fost un astronom și cosmolog, matematician și economist, preot și prelat catolic, care a dezvoltat teoria heliocentrică a Sistemului Solar. S-a născut la 19 februarie 1473 la Torun, în Prusia Orientală. La 10 ani, în 1483 a devenit orfan de tată, ajungând sub aripa unchiului său Lukas Watzentronde care s-a ocupat de educația lui. La 18 ani și-a început studiile la Universitatea din Cracovia, unde a studiat matematica, retorica, gramatica, poetica și astronomia. La 20 de ani a obținut titlul de doctor în aceste științe.

În 1497 a început să studieze medicina și dreptul canonic la Universitatea din Bologna. Aici a citit despre teoriile lui Aristarh din Samos, potrivit căruia Pământul și toate planetele se rotesc în jurul Soarelui, nu invers, cum se susținea în aceea vreme. În anul 1500, a terminat studiile și a susținut prelegeri de astronomie la Roma. Peste un an a fost acceptat să studieze medicina la Universitatea din Padova. În anul 1503 i s-a acordat în Ferrara titlul de doctor în Drept canonic, după care a revenit în Polonia. A fost preocupat pe mai departe de teoria heliocentristă promovată de învățații greci Phildaos, Aristarh din Samos, Platon, și s-a convins tot mai mult de falsitatea teoriei susținute de Ptolomeu, cea geocentristă.

În 1497 îl găsește la Viena, unde a sosit pentru a studia astronomia. În 1501 a fost chemat la Roma pentru a preda matematica și astronomia. S-a reîntors în patria sa în 1511. Și-a desfășurat activitatea în orașele Freuenburg, Allenstein și Lautenburg. În timp ce a locuit în palatul episcopal al unchiului său în Lidybark Warminski, a redactat un scurt tratat de astronomie, ”De Hypothesibus Motuum Coelestium a se Constitutis Commentariolus”, publicat în secolul al XIX-lea. În traducere românească ”Micul comentariu al lui Nicolai Copernic privind ipotezele sale referitoare la mișcările cerești”. Contribuțiile lui pot fi rezumate în șapte puncte:

1.Sferele cerești nu au același centru comun; 2.Centrul Pământului nu este centrul universului, ci doar centrul orbitei lunare și al gravitației; 3.Centrul lumii se găsește în apropierea centrului Soarelui; 4.Raportul dintre distanța Soare – Pământ și raza sferei stelelor fixe este mai mic decât raportul dintre raza Pământului și distanța Soare – Pământ; 5.Mișcarea diurnă a cerului nu este decât o aparență în realitate, Pământul se mișcă în jurul polilor ficși; 6.Mișcarea anuală a Soarelui este și ea aparentă, în realitate Pământul se mișcă în jurul Soarelui, la fel ca și celelalte planete; 7.Mișcările retrograde ale planetelor sunt aparente produse de mișcarea Pământului.

Principala operă a lui Copernic este ”De revolutionibus” care se compune din șase capitole care cuprind: descrierea sistemului planetar; extras din alți autori, de stele fixe; despre echinocții; mișcările Lunii, iar ultimele două capitole cuprind mișcările planetelor.

Adepții sistemului copernician au fost Galileo Galilei și Johannes Kepler. O teorie de compromis a fost emisă de astronomul danez Tycho Brahe, între 1543 și 1600, potrivit căruia Pământul rămâne nemișcat, în timp ce planetele se mișcă în jurul Soarelui, care la rândul lui înconjoară Pământul.

Biserica a respins teoriile lui Copernic. După procesul lui Galilei, în 1633, doar câțiva filosofi iezuiți mai acceptau în ascuns ideea unui univers heliocentric. Vaticanul i-a inclus celebra lucrare pe lista cărților interzise, unde a rămas până în anul 1835. Cu ajutorul mișcării de rotație a Pământului, Copernic a explicat și schimbarea anotimpurilor și zonele climatice. Doctrina sa heliocentrică a fost completată de Johannis Kepler și apoi de Isaac Newton, care i-a dat forma definitivă și explicația fizică. Prin întreaga sa operă a spulberat întreaga concepție medievală asupra lumii și a deschis o nouă viziune asupra întregului univers.

Nicolaus Copernic a murit la 24 mai 1543 de accident vascular cerebral.

Prof. Carol C. Koka