Profesorul Carol C. Koka și-a lansat la Muzeul Județean cartea ”Cenaclul Afirmarea 2013 – Cronici de cenaclu”

Sâmbătă, 8 februarie la Muzeul Județean de Istorie a avut loc un eveniment literar deosebit. Profesorul Carol C. Koka și-a lansat cartea ”Cenaclul Afirmarea 2013 – Cronici de cenaclu”. Au fost prezenți conducătorul cenaclului, poetul Ion Bala, editorul George Terziu, omul de cultură Voicu D. Rusu, directorul Direcției Județene pentru Cultură și Partimoniu, George Vulturescu, scriitorul și istoricul Viorel Câmpean, alături de membrii cenaclului și numeroși iubitori de literatură.

carte1Moderatorul evenimentului cultural a fost poetul Ion Bala care a precizat de la început că această carte poate sta cu cinste în orice bibliotecă. Este un îndemn adresat tinerilor să participe în număr cât mai mare la ședințele cenaclului, unde să-și prezinte creațiile literare.

Luând cuvântul, poetul George Vulturescu, directorul Direcției pentru Cultură și Patrimoniu Național a spus că pentru el este o mare cinste să fie alături de un autor pe care îl prețuiește mult, autor a patru cărți până în prezent și a zeci de articole și studii, un adevărat cronicar al orașului, autor al volumului ”Satu Mare, repere de cronologie istorică”. Cartea profesorului Koka este un demers inedit, un demers salutar, nu a scris nimeni așa ceva în această formulă. Domnia sa face o cronică a evenimentelor, nu este o cronică literară ci o cronică de cenaclu. Valoarea cărții crește prin faptul că au fost adăugate textele citite la cenaclu. George Vulturescu consideră că urmașii vor avea de unde să cunoască activitatea cenaclului, fenomenul literar efervescent din județul Satu Mare, în intervalul cronologic cuprins în lucrare.

Omul de cultură Voicu D. Rusu, după ce a mulțumit organizatorilor pentru cadrul adecvat momentului cultural, a mărturisit că momentul la care asistă este o sărbătoare pentru iubitorii de literatură. Domnia sa i-a felicitat pe toți membrii cenaclului pentru că au grijă să ducă mai departe tradiția. A evidențiat răbdarea autorului de a consemna ședință de ședință, timp de un an, activitatea cenaclului. Cartea în ansamblu este o literatură care merită citită, este bine că în text au fost inserate și poemele și proza citită la ședințe, acest lucru duce la creșterea valorii cărții. În final Rusu D. Voicu a concluzionat că avem în față o muncă de toată lauda, ”carte frumoasă, cinste cui te-a scris”.

În cuvântul său dr. Viorel Câmpean, fost elev al autorului atât la școala generală cât și la liceu, a vorbit elogios atât la adresa cărții, cât și despre profesorul exigent de altădată, omul care promite dat și face ce promite. Viorel Câmpean a fost de părere că fiecare cenaclu ar trebui să aibă măcar un anuar dacă nu o revistă.

Editorul George Terziu a mărturisit că a fost luat prin surprindere de această carte, care a apărut ”ca un meteor” . Pentru el a fost o mare bucurie să editeze cartea, pe care consideră că o așteptau mulți. A promis ca un număr de 20 de exemplare să fie expediate mai multor cenacluri din țară pentru ca preocupările literare din județul Satu Mare să fie cunoscute. ”Avem în față o carte obiectivă care transmite tot ce s-a făcut la cenaclu în 2013. Cartea este un model pentru alte cenacluri. Cartea va avea o valoare și mai mare în timp”, a concluzionat George Terziu.

carte2În cuvântul său autorul a mulțumit tuturor celor prezenți că au onorat cu prezența acest eveniment cultural. A mărturisit că "istoricul din el” l-a îndemnat de la început să elaboreze lucrarea, pentru a transite celor din viitor preocupările literare de astăzi din județul Satu Mare. Cartea cuprinde 16 capitole, fiecare capitol reprezentând o ședință a cenaclului.  La aceste ședințe au citit peste 30 de poeți și scriitori iar numărul participanților trece de 300. Au mai luat cuvântul din sală poeta Loredana Știrbu și poetul Gheorghe Crețu, care și-au manifestat surprinderea dar și bucuria în legătură cu apariția acestei cărți. Poetul și epigramistul Vasile Bărbuș-Crățu și scriitorul Ovidiu Mica au dat citire unor epigrame reușite la adresa autorului.

Evenimentul cultural a fost punctat de momente artistice. Au interpretat cântece din repertoriul propriu soliștii Georgeta Govor și Angela Munteanu. De asemenea au fost prezenți cu cântece aplaudate de asistență membrii  Grupului Folk "Emilian Onciu” de la Palatul Copiilor Satu Mare, coordonați  de profesorul Sorin Berindei, grup din care fac parte Gabriel Florin Koka, Abel Varga, Andrada Hamza și Diana Șereș.

carte3