Ziua lui Darwin, marcată la Muzeul Județean Satu Mare prin prelegeri despre biologie și evoluția speciilor

Miercuri, 12 februarie, în sala de conferințe a Muzeului Județean Satu Mare au fost susținute o serie de prelegeri ale specialiștilor în biologie de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, cu ocazia  zilei lui Darwin, care se sărbătorește la Muzeul Județean din anul 2009. Ziua de naștere a marelui savant prilejuiește ținerea unor conferințe în cadrul cărora specialiștii fac cunoscute realizările cercetărilor lor.

DSCN1104În cadrul expunerii sale ”Darwin în lumea de astăzi”, dr. Peter Lengyel a pus accentul pe preocupările lui Darwin, în direcția demonstrării teoriei cu privire la originea speciilor. Potrivit interlocutorului, această evoluție o poate constata orice om rațional. Sunt numeroase forme de viață care demonstrează evoluția acestora de-a lungul mileniilor. Pasărea arheopterix, fosilă cu caractere intermediare între reptile și păsări, descoperită în jurasicul din Germania este un bun exemplu. Probabil un asteroid a distrus marile reptile, rămănând în viață doar unele mamifere din care apoi au evoluat mamiferele de astăzi. Deși evoluția speciilor este evidentă, mai există oameni care neagă acest lucru. În S.U.A., antievoluționiștii au reușit să blocheze difuzarea unui film care susținea evoluționismul. Chiar sunt manuale de biologie care strecoară idei ce neagă evoluționismul.

Biologul Marton Attila și-a intitulat expunerea ”Pene, culori și infidelitate”, vorbind despre strategia reproducerii la păsări. Domnia sa s-a oprit asupra unei practici întâlnite la pasărea cuc (Cuculus canorus), care își depune ouăle în cuiburi străine. Cucul aruncă ”colegii de cuib” fenomen observat încă în antichitate de Aristotel în sec. IV î. Hr. Darwin, în 1859 arată că și în acest caz putem vorbi de o selecție naturală. Gazda caută să dezvolte o atitudine de apărare. Dacă recunoaște oul de cuc îl elimină sau pur și simplu părăsește cuibul după eclozare. Cercetătorul clujean a mai vorbit despre strategia de reproducere la boicuș (Remiz pendulinus) arătând că femela se împerechează cu mai mulți masculi, iar masculii de calitate mai proastă rămân și cresc puii. O altă pasăre la care s-a analizat strategia de reproducere a fost prundărașul (Charadrinus alexandrinus) la care ambii părinți se îngrijesc să mențină o temperatură constantă în cuib, altfel datorită căldurii exterioare ouăle ar deveni omletă.

DSCN1105O foarte interesantă expunere a fost și cea prezentată de cercetătorul Ciprian Astalos, ”Cine a fost omul de Neanderthal”. Cea mai importantă lucrare a lui Darwin ”Originea speciilor” a fost publicată în 1859. El a stabilit că evoluția omului a început în Africa în urmă cu 7 milioane de ani în urmă, concluzie la care a ajuns prin studierea fosilelor. După o evoluție indelungată s-a ajuns la Homo habilis, în urmă cu 2,5 milioane de ani. A urmat Homo erectus și apoi omul de Neanderthal. Fosilele acestei din urmă specii s-au descoperit pe o arie foarte largă, din Germania, Franța, Croația, Italia, Scandianavia până în Israel. Au fost lămurite în cadrul expunerii și o serie de probleme legate de înfățișarea omului de Neanderthal, alimentația lui, practicarea vânătorii, folosirea unor unelte. De la Neanderthalii târzii avem și podoabe confecționate din oase de animale perforate, cca 40.000-30.000 î. Hr. Au fost descoperite și morminte aparținând acestei specii, care constituie o problemă intens discutată de către specialiști. Cu 160.000-200.000 de ani în urmă a apărut Homo sapiens, tot în Africa de S.E. de unde s-a răspândit în nordul Africii, apoi în Europa și mai târziu în Asia. Oamenii moderni apar în Europa cu circa 40.000 de ani în urmă. Ultimul refugiu al lui Neanderthal din fața modernilor a fost se pare Portugalia.