Prevederile OPC Satu Mare privind informarea completă, corectă și precisă a consumatorilor

Informarea privind comercializare produselor alimentare. Consumatorii trebuie să fie informați corect prin intermediul etichetelor privind:

  • denumirea alimentului
  • lista ingredientelor
  • cantitatea netă
  • data durabilității minimale sau data limită de consum
  • condițiile de depozitare sau indicații speciale de păstrare
  • denumirea și sediul producătorului/ambalatorului/distribuitorului
  • instrucțiuni de utilizare
  • concentrația alcoolică pentru băuturile la care aceasta este mai mare de 1,2 % în volum
  • o mențiune care să permită identificarea lotului.

opc-satu-mareDe asemenea sunt importante mențiunile referitoare la existența în produs a posibililor alergeni sau substanțe care pot determina diferite efecte adverse.

Etichetele produselor alimentare trebuie să fie, vizibile, lizibile, ușor de înțeles, într-o formă care să nu permită ștergerea, să nu fie inscripționate în locuri obscure, și să fie redactate în limba română.

Informarea privind comercializarea produselor și serviciilor financiar-bancare

Consumatorii trebuie să fie informați corect atât în faza precontractuală cât și la semnarea contractelor despre:

  • Tipul de credit
  • Datele de contact ale instituției finaciare
  • Valoarea totală a creditului
  • Durata contractului
  • Rata dobânzii de credit, fixă sau variabilă, împreună cu alte informații referitoare la costuri care sunt incluse în costul total al creditului
  • Rata anuală a dobânzii și suma totală de plată
  • Numărul și frecvența plăților
  • Garanții în cazul creditelor ipotecare

Toate informațiile de mai sus, trebuie oferite pe hârtie, sau pe alt suport durabil, în scris, vizibil și ușor de citit.

Consumatorii au dreptul de a primi la cerere, o copie gratuită a proiectului de contract, înainte de semnare.

Pentru că alegerea consumatorilor să fie una rațională, aceștia trebuie să compare valoarea D.A.E. și nu dobânda afișată pentru două sau mai multe oferte de creditare, întrucât D.A.E. implică toate costurile unui credit: dobânda anuală, costul asigurării, comisionul de analiză dosar precum și comisioanele de administrare cont sau credit anuale sau lunare.

Recomandâm ca înainte de a semna orice contract de credit, consumatorii să citească cu atenție contractul, să ceară informații suplimentare atunci când au neclarități, să nu semneze niciodată un contract cu spații libere care ar putea fi completate ulterior, iar dacă tot mai au dubii, pot cere o copie pe care să o studieze acasă.

Consumatorii mai trebuie să știe că benficiază de dreptul de retragere dintr-un contract de credit, însemnând dreptul acestora de a se răzgândi sau de a renunța la contractul de credit, fără a invoca motive în termen de 14 zile calendaristice, doar prin simpla anunțare a creditorului, urmând să returneze suma încasată și dobânda cuvenită pentru perioada scursă de la momentul încheierii contractului.

Contractele de credit, trebuie să fie redactate în scris, vizibil și ușor de citit, cu o mărime a fontului utilizat de minimum 10, pe hârtie sau pe alt suport durabil, în cel puțin două exemplare, revenind câte un exemplar original fiecărei părți.

Referitor la existența clauzelor abuzive în contractele de credit și nu numai, consumatorii trebuie să știe că doar instanța de judecată are dreptul de a stabili existența acestora în contracte.  

Informarea consumatorilor la achiziționarea produselor de folosință îndelungată

Consumatorii trebuie să păstreze întotdeauna bonul fiscal sau factura, întrucât acestea dovedesc data și locul achiziționării produselor. De asemenea, trebuie păstrate toate documentele referitoare la garanția produsului, care trebuie să fie obligatoriu de 24 de luni, cu excepția cazului în care durata medie de utilizare a produsului e mai mică de 2 ani, atunci și aceasta scade la perioada medie de utilizare.

Toate documentele de mai sus, inclusiv manualele de utilizare ale produselor, trebuie să fie traduse în limba română.

Orice neconformitate a produselor care nu se datorează utilizării în condiții normale de către consumatori, trebuie adusă la cunoștința vânzătorului (dacă produsul se află încă în garanție) sau unității de service specializat (în perioada post garanție), cu obligativitatea operatorului economic de a aduce produsul la conformitate în maxim 15 zile calendaristice din momentul predării produsului defect către consumator, altfel consumatorii pot beneficia de înlocuirea produselor neconforme cu unele noi. 

În urma achiziționării produselor de folosință îndelungată, consumatorii nu au obligația de a păstra ambalajele produselor.

Informarea consumatorilor în cazul încheierii contractelor la distanță

Atunci când consumatorii achiziționează produse prin poștă, internet sau telefon, aceștia trebuie să știe că beneficiază de aceleași drepturi privind garanția ca și atunci când cumpără dintr-un magazin obișnuit.

Totodată, consumatorii au dreptul de a returna produsele achiziționate prin contracte la distanță, în decurs de 10 zile calendaristice de la primirea comenzii, fără a invoca motive, susținând cheltuielile referitoare la transportul acestora, cu obligativitatea operatorului economic de a restitui contravaloarea produselor în termen de 30 de zile de la returnarea produselor.  

Atenție, atunci când consumatorii achiziționează produse și servicii la distanță de la alte persoane decât comercianți (persoane fizice neautorizate), garanția legală nu se aplică, cazul nefiind de competența A.N.P.C..

Informarea consumatorilor la achiziționarea pachetelor de servicii turistice

Agentul de turism trebuie să ofere în scris, în limba română, detalii corecte și complete privind pachetele de servicii turistice. Materialele de prezentare trebuie să conțină toate informațiile privind costurile, modalitățile de plată, ruta, destinația, tipul mijlocului de transport și categoria acestuia, standardele de confort și eventualele mese incluse.

Consumatorii care întâmpină probleme după începerea călătoriei trebuie să depună o reclamație în scris la fața locului, cu privire la deficiențele constatate, care trebuie înaintată direct conducerii hotelului sau restaurantului cât și agenției de turism. În cazul în care reclamația nu este soluționată sau este soluționată parțial de către hotel sau restaurant, consumatorul trebuie să depună și la sediul agenției după încheierea călătoriei o reclamație scrisă în termenul prevăzut în contract. Agenția de turism are obligația de a răspunde în scris consumatorului în decurs de 30 de zile.

Share This Post

Google1DeliciousDiggGoogleStumbleuponRedditTechnoratiYahooBloggerMyspaceRSS
Posted by on martie 13, 2014. Filed under Social. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.