Zece noi apariții editoriale ale scriitorilor și poeților sătmăreni, primite la redacția noastră

”Permanență și continuitate românească în Ardeal”, Editura Daya, Satu Mare, 2014, 264 de pagini Este o carte fundamentală în cunoașterea realităților istorice, social politice din Ardeal, volum ce încoronează ciclul istoric ”Intoleranță și crimă” apărute până în prezent. Volumul vizează continuitatea daco-românilor în vatra strămoșească demonstrată cu argumentele istorice. Patronul spiritual al acestui volum este ”poetul pătimirii noastre” Octavian Goga, din opera căruia au fost alese pentru fiecare capitol câte un motto.

DSC_0092Prozatorul Dan Marius Cosma a scos la Editura Citadela un interesant volum memorialistic, ”Amintiri dintr-o copilărie aproape fericită. Memorialistică”, Satu Mare , 2014, 82 p. Este o carte de suflet în care autorul mărturisește cu sinceritate fapte și evenimente petrecute în copilăria sa ”aproape fericită”, cu un real talent, ducându-ne cu gândul la marele nostru povestitor care a fost Ion Creangă.

Ioan Nistor, membru al Uniunii Scriitorilor din România, a scos o carte document, ”Aurel Gurghianu poezia cotidianului”, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2014 în care reușește în chip magistral să aducă în fața cititorului viața și opera unui mare scriitor a cărui activitate literară a fost legată prin toate fibrele sale de revista ”Steaua”. Această revistă a avut rol esențial în apărarea poeziei române, ”în resurecția lirismului, într-un moment când acesta suferea grave și absurde involuții, dirijate sistematic.

”Mihai Eminescu și scriitorii sătmăreni (Documente de istorie literară – Studii critice)”, Editura Școala Ardeleană, Cluj-Napoca, 2015, 170 p, este o lucrare colectivă, ieșită de sub pana unor scriitori de valoare: Viorel Câmpean, Mircea Petru Drăgan, Gheorghe Glodeanu, Kiss Imola, Ioan Nistor, Mircea Popa, George Vulturescu, Alexandru Zotta, colectiv coordonat de dr. George Vulturescu. Cartea este apărută în condiții grafice excelente și conține cam tot ce se poate spune și scrie despre relația dintre poetul nostru național și sătmăreni, despre care el scria că vorbesc: ”cel mai frumos și cel mai corect dialect românesc, cel mai apropiat de graiul italic”.

Vasile Bărbuș-Crățu, poet și prozator deopotrivă, autor până acum a patru romane și 10 volume de poezii, ne surprinde plăcut cu o plachetă de poeme dedicate copiilor preșcolari și școlari mici. ”Trei pisici pentru cei mici”, Editura Inspirescu, Satu Mare, 2015, 40 de pagini. Autorul, iubitor de animale și în mod special de pisicuțe, inspirat de propria familie de pisici care formează un trio unic, reușește cu măiestrie și finețe să descrie în versuri particularitățile lor.

Mihai Sas ”De la Dumnezeu la Vivien”, Editura Inspirescu, Satu Mare, 2015, 112 pagini, este o nouă carte a prolificului scriitor, carte în care deapănă noi amintiri ce se sprijină pe îndelungata lui experiență de viață. Cu abundență de dialog, recurgând și la ironie și cu inclinații spre aforisme și cugetări, Mihai Sas face dovada unui prozator format și talentat. Așa cum remarcă George Terziu în cuvântul înainte, ”este cea mai bună carte din cele de până acum a autorului”.

Profesorul și scriitorul Carol C. Koka a scos la Editura Inspirescu volumul ”Cenaclul Literar Afirmarea – Cronici și antologie 2014”, Satu Mare, 2015, 138 de pagini Este al doilea volum care trece în revistă activitatea cenaclului de-a lungul unui an, 2014. Volumul este dedicat memoriei poetului Ion Bala, plecat prematur dintre noi. În volum sunt inserate peste 80 de poeme citite la ședințele cenaclului Afirmarea și un număr important de fragmente de proză.

Editura sătmăreană Citadela a scos un interesant volum de microeseuri scrise de matematicianul și literatul Dr. Ovidiu T. Pop, ”Povești pentru oameni… mari și… mici – Microeseuri”, Satu Mare, 2015, 184 de pagini. Cartea cuprinde 167 de microeseuri prin care autorul caută să ne scoată la iveală o societate multicoloră, cu oameni și oameni. Microeseurile trădează profunde meditații asupra existenței. Îmbucurător este tonul optimist în cele mai multe cazuri. Autorul recunoaște că vrea să demonstreze tuturor că un matematician vede lumea la fel ca toată lumea, cu de toate, și cu bune și cu rele.

Colonelul (r) Vasile Rus a publicat cea de-a 20-a carte a sa, ”Armata în istoria românilor, evocări, confesiuni, mărturisiri”, Editura Citadela, Satu Mare, 2014, 280 de pagini. Ca și toate cărțile sale de până acum și această carte este plină de înțelepciune, dragoste și învățătură. Volumul memorialistic trece în revistă toate suișurile și coborâșurile petrecute într-o viață de om, aflat permanent în slujba țării, oștean devotat trup și suflet neamului său. Pe lângă referirile autobiografice autorul se oprește, ca participant direct, și asupra unor evenimente deosebite din istoria țării. Este suficient dacă amintim aici Actul de la 23 August 1944, Sovietizarea, Desovietizarea, Renașterea județului, criza cehoslovacă din 1968, Satu Mare în mai 1970.

Loredana A. Știrbu publică la Editura Citadela volumul ”Secretul domnișoarei”, Satu Mare, 2014, 112 pagini, un număr de 20 de povestiri care constituie fiecare câte o lume. Cu un scris care acaparează repede atenția cititorului, autoarea reușește să așeze povestirile în diferite vremuri, în special interbelic. Autoarea îmbină magistral realul și imaginarul, ”brodează stilistic cu mână sigură” și nu-i este străin nici folclorul local.

Prof. Carol C. Koka