Metode de lucru cu deținuții Penitenciarului Satu Mare, ”Educația nonformală în munca desfășurată cu deținuții”

În cadrul ședinței Comisiei Judeţene privind Incluziunea Socială, din data de miercuri, 6 aprilie desfășurată în sala mică de ședințe a Consiliului Județean Satu Mare, inspectorul principal de penitenciare Simona Galiș, șef Birou Educație în cadrul Penitenciarului Satu Mare a prezentat raportul privind ”Educația nonformală în munca desfășurată cu deținuții”.

penitenciarLa începutul prezentării a făcut o scurtă introducere referitoare la cele trei forme ale educației – formală, informală și nonformală, după care a descris metodele nonformale cele mai utilizate în activitatea desfășurată cu deținuții.

Pe măsură ce a descris câte o metodă de lucru, a dat exemple de activități realizate atât în interiorul, cât și in exteriorul penitenciarului. În cadrul “Bibliotecii vii”, deținuții devin cărți care se deschid in fața cititorilor. Această metodă este utilizată frecvent în cadrul activităților desfășurate în colaborare cu elevii din clasele terminale. În cadrul acestor întalniri deținuții le arată elevilor prin exemplul personal care au fost cauzele care i-au determinat să consume droguri, alcool sau alte substanțe interzise. Elevii au de asemenea posibilitatea să afle cât de important și determinant poate să fie un anturaj nepotrivit.

Tot utilizând aceeași metodă, a Bibliotecii vii, în penitenciar sunt aduse modele locale, personalități  din domeniul sportului, teatrului, profesori, modele care să “fie citite” de deținuți. În viitorul foarte apropiat urmează să fie “citit”, Rudy, omul tir. Din punctul de vedere al Simonei Galiș, Rudy este un exemplu pentru mulți dintre deținuți. Acesta a depășit greutățile vieții prin muncă și perseverență.

Cu ajutorul “psihodramei” deținuții au ocazia să interpreteze roluri inedite, alese spontan de către deținuți, în baza unor criterii prestabilite. Astfel aceștia pot să fie personaje dintr-o poveste, angajator-angajat, animale, flori, arbori etc. Metoda psihodramei se bazează pe faptul că prin interpretarea unui rol, deținutul se dezvăluie într-un mod autentic, reducându-se mult anxietatea și mecanismele de apărare ale Eului.

“Dezbaterea educațională” este o altă metodă utilizată în lucrul cu deținuții, și are ca finalitate dobândirea unui set de abilități, cunoștințe și atitudini. Nu se pune accent pe competiția între echipe, ci pe colaborare și implicare participativă. Deținuții sunt invățați să respecte și punctul de vedere al interlocutorului, să contrazică ideea, nu persoana.

Prin metoda “photovoice” deținutul se exprimă cu ajutorul fotografiilor. Uneori este mai ușor să alegi un jeton cu o imagine care să exprime starea lăuntrică din acel moment decât să vorbești liber.

Metoda “origami” îi ajută să devină mai atenți, răbdători, pasionați și, de ce nu mai încrezători în forțele proprii. Utilizând această metodă, ei nu doar descoperă magia artei orientale, ci și creeză lucruri frumoase și își utilizează timpul într-un mod constructiv.

Metoda “dansului” presupune atât antrenament fizic, consumarea energiei, cât și jocuri și improvizații. Se antrenează sensibilitatea, imaginația și creativitatea printr-o serie de exerciții în grup sau individual. O astfel de reprezentație de dans țigănesc a avut un real succes când un grup de deținuți au dansat pe scena Filarmonicii Dinu Lipatti din Satu Mare. Spectacolul a fost un cadou oferit de către persoanele custodiate pentru persoanele vârstnice din oraș.

“Educația outdoor” este metoda utilizată atunci când se dorește punerea în practică a cunoștințelor teoretice învățate în cadrul Programului de Educație ecologică. Educatorul din penitenciar întreprinde acțiuni într-un mediu natural, cu scopul producerii de schimbări la nivelul abilităților fizice, intra și interpersonal și al comportamentului față de mediu. Deținuții sunt învățați cum să respecte și să protejeze mediul înconjurător.

“Jocul” este un mijloc principal de educare, chiar și în rândul adulților. Este o activitate plăcută, de destindere, voluntară, cu reguli mai mult sau mai puțin stricte. Participanții sunt liberi, neconstrânși, își explorează și își pun în valoare abilitățile cunoscute, sau pe cele mai puțin cunoscute, propria ființă.

“Activitățile creative” precum confecționarea de obiecte din hârtie reciclată, desen, pictură, goblen, creație literară, modelaj, muzică și altele, se bucură de multă apreciere în rândul populației carcerale. Persoanele private de libertate pot să se exprime liber, să creeze, să folosească timpul într-un mod plăcut și util. În fiecare an Penitenciarul Satu Mare participă cu lucrări confecționate de deținuți la diferite expoziții sau competiții interpenitenciare.

La finalul prezentării, inspectorul Simona Galiș a prezentat membrilor comisiei, precum și reprezentanților presei sătmărene o parte din lucrările realizate de către deținuți în cadrul programului Hobby, program coordonat de dânsa.

Share This Post

Google1DeliciousDiggGoogleStumbleuponRedditTechnoratiYahooBloggerMyspaceRSS
Posted by on aprilie 6, 2016. Filed under Social. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.